Ačkoliv dnes působí otázka typu: "Existují i jiné planety za hranicemi naší sluneční soustavy?" dojmem již dávno zodpovězené otázky, neni to zase tak dlouho, co jsme na ni nebyli schopni najít odpověď. Vždyť první Slunci podobnou hvězdu obíhající exoplaneta, s označením 51 Peg b, byla objevena teprve před dvaceti lety ! (pokud tedy nepočítáme objev z roku 1988)

Skutečně první objevenou (avšak nepotvrzenou) exoplanetou u hvězdy podobné Slunci, byla Gamma Cep Ab - onen objev z roku 1988. Tento objev však dlouho nebyl brán příliš vážně, protože výstupní data nebyla dostatečně kvalitní. V roce 2002 (tedy po čtrnácti letech) byl objev definitivně potvrzen - mezitím však už došlo k objevu a potvrzení jiných exoplanet, včetně oné slavné 51 Peg b.

Vůbec první objevená exoplaneta je pak PSR B1257+12 B. Nicméně existence této planety také nebyla brána příliš vážně - kdo by také očekával planety u hvězdy, která explodovala jako supernova ? Později však byla planeta potvrzena a potvrzen byl i objev dvou dalších planetu u této hvězdy. Je jistě zvláštní, že několik prvních exoplanet bylo objeveno u neutronové hvězdy.

Artist's concept of PSR B1257+12 system

Umělecká představa trojice objevených exoplanet u pulsaru PSR B1257+12.

Image credit: NASA/JPL-Caltech/R. Hurt (SSC) (http://photojournal.jpl.nasa.gov/catalog/PIA08042) [Public domain]

via Wikimedia Commons

Tolik k úvodu do rubriky věnované exoplanetám. V této rubrice se na exoplanety podíváme z několika pohledů - předvedeme si, jaké existují metody a postupy k objevování exoplanet, jak zajímavé může být pátrání po exoplanetách a později se zaměříme na některé opravdu zvláštní exoplanety. Většinou nás však zatím budou v článcích doprovázet umělecké představy. Zatím totiž nemáme k dispozici žádný přístroj, který by dokázal pořídit kvalitní snímky přímým pozorováním exoplanet. To se ale možná brzy změní, protože pokrok jde kosmickými kroky kupředu.

Hubble Directly Observes a Planet Orbiting Another Star
Pozorování exoplanety Fomalhaut b v letech 2004 a 2006 Hubblovým kosmickým dalekohledem

Credit: NASA, ESA, P. Kalas, J. Graham, E. Chiang, and E. Kite (University of California, Berkeley), M. Clampin (NASA Goddard Space Flight Center, Greenbelt, Md.), M. Fitzgerald (Lawrence Livermore National Laboratory, Livermore, Calif.), and K. Stapelfeldt and J. Krist (NASA Jet Propulsion Laboratory, Pasadena, Calif.)

Metod a postupů, jakých se využívá k objevu cizí planety, existuje celá řada - a my se jimi budeme zabývat v celé další podrubrice. A kdyby to snad nebylo to pravé planetové, určitě se vám zalíbí katalog zaměřený přímo na objevené exoplanety. Protože ale dochází k objevu či potvrzení existence více než stovky exoplanet za pouhý měsíc, Rozhodl jsem se vytvořit katalog zahrnující jen takové exoplanety, na kterých panují opravdu neobyčejné podmínky a o těchto planetách se budu snažit napsat poutavý článek. Každý z těchto světů je v něčem unikátní a neuvěřitelný a od planet sluneční soustavy často velmi odlišný - doufám tedy, že vás články opravdu zaujmou. Svět exoplanet jako takový je skutečně velice zajímavý a překvapivý - a to jak pro laickou veřejnost, tak i pro vědce, kteří je často nacházejí i tam, kde by je nikdy nečekali (například u umírajících hvězd).

A co víc ? Nejen to, že exoplanety dnes nacházíme u různých hvězd, ale nacházíme i různé exoplanety. Objevili jsme dokonce i takové druhy exoplanet, jaké ve sluneční soustavě nenajdeme. Snad nejlépe znázorňuje nejrůznější variace exoplanet tento plakát, který vytvořil Martin Vargic:

Vizualizace 500 exoplanet založená na skutečných vědeckých poznatcích
Autor: Martin Vargic

Tento slovák si dal za cíl vytvořit přehled několika stovek exoplanet podle skutečných údajů jako je hmotnost, hustota, velikosti, stáří, teplota apod. Jak planety ve skutečnosti vypadají zatím nevíme, ale myslím, že tento plakát nabízí moc pěkný náhled do toho, jak by ve skutečnosti vypadat mohly (ačkoliv se autor mohl ve všech případech zcela zmýlit). Doporučuji kliknout na obrázek a prohlédnout si plakát v novém okně v plném rozlišení.

Dnes už víme, že téměř na každou hvězdu ve vesmíru připadá v průměru více než jedna planeta - což je nepředstavitelně velké množství cizích světů. Co si ale od hledání exoplanet slibuje lidstvo nejvíce ? Je vám určitě jasné, že objev planety podobné Zemi s případným mimozemským životem (což je jen otázka času), by znamenal velký boom v astronomii. I díky tomu je tato část astronomie stále více populární.

Umělecká představa modré planety za hranicemi sluneční soustavy