ČLÁNEK V REKONSTRUKCI

Prachové disky obklopující velmi mladé hvězdy jsou poměrně známou záležitostí. Všechny hvězdy se zrodily z oblaku prachu a plynu a pravděpodobně i celé systémy planet zde mají své kořeny. Mnoho takových oblastí, kde se shlukují mračna plynu a prachu (přezdívá se jim hvězdné porodnice) nalézáme dodnes. Jsou to velmi názorné ukázky neuvěřitelného cyklu recyklace materiálu ve vesmíru. Mezi ty nejúchvatnější patří bezesporu oblast velké mlhoviny v Orionu, kde bylo s pomocí Hubblova kosmického dalekohledu objeveno několik protoplanetárních disků, ze kterých později vzniknou hvězdy a jejich planety.

Image credit: NASA, ESA and L. Ricci (ESO)

Můžeme tedy pozorovat celkem vzdálené soustavy hvězd a planet ještě než vzniknou. Tedy alespoň se nám to tak jeví. Většina mlhovin ze souhvězdí Orion je od nás vzdálená plus minus 1500 světelných let. Světlu tedy trvá 1500 let, než z této oblasti doputuje k nám. Z toho plyne, že vše, co nyní pozorujeme, je vlastně 1500 let starý snímek - žádný snímek z dneška, tedy z momentu, kdy čtete tento článek, nemáme. Naštěstí pro nás je ale i z hlediska studie exoplanet 1500 let naprosto zanedbatelných.

O naší sluneční soustavě víme docela přesně, kdy vznikla. Bylo to před 4,6 miliardami let. Tento údaj nám říká, že Slunce, Jupiter, komety.. všechny objekty sluneční soustavy, které sem nedoputovaly zvenčí, jsou staré skoro 5 miliard let.

Dokonce se nám již daří

nedávno byly objeveny observatoří ALMA prachové prstence u mladé hvězdy a domnívají se, že zde právě probíhá formace planet. Tato fotografie představuje dosud nejlepší záběr protoplanetárního disku.

Credit: ALMA (NRAO/ESO/NAOJ); C. Brogan, B. Saxton (NRAO/AUI/NSF)

Planeta je definována mimo jiné i jako těleso, které vyistilo svou dráhu. Tuto situaci můžeme dnes skvěle pozorovat u některých hvězd. Podle počtu a velikosti mezer v prachovém disku lze pak uvažovat, kolik planet takový systém asi má a jakou gravitací daný objekt disponuje (tedy jaká je přiblžně jeho hmotnost).