Přímé pozorování exoplanet je ze všech metod ta nejspolehlivější - můžeme si na planetu ukázat a říct: "To je ona!". I tak ale tato metoda nemusí vždy přinést své ovoce. Je nutné brát v úvahu např. hmotnost objevené planety, která musí být nějakým způsobem změřena a to s dostatečnou přesností. Až potom si můžeme být jisti tím, že je na fotografii planeta a ne např. hnedý trpaslík.

Zároveň je tato metoda bohužel jedna z těch nejnáročnějších - na přímé pozorování planety, která se nachází v těsné blízkosti hvězdy (jejíž záře je až milionkrát větší ve srovnání s planetou) je nutné špičkové, moderní vybavení a následně zpracování obrovského množství dat. Přímé pozorování je tak v současné době možné jen v některých observatořích a objeveny bývají zpravidla větší a žhavější planety, neboť právě ty vysílají největší množství záření (viditelné a infračervené) a naše přístroje je pak dokáží lépe detekovat. Na ty pravé, detailní snímky planet, které jsou v současnosti nahrazovány pouze uměleckými představami, si tak budeme muset ještě dlouho počkat.

Umělecká představa modré planety za hranicemi sluneční soustavy

V budoucnu však tato ne-příliš slibná metoda možná přinese konečně to, na co tak dlouho čekáme - přímé pozorování planet podobných Zemi. V současné době (srpen 2015) probíhá výstavba těch vůbec největších pozemských observatořích, které budou mít v popisu práce přímé pozorování planet i spektrální analýzu atmosfér takovýchto planet. Konečně se tak dozvíme, kde jsou planety podobné Zemi, jk jsou v naše okolí časté a kolik toho mají se Zemí společného. A v budoucnu se nám možná podaří najít i planetu vhodnou k životu.

Přímé pozorování exoplanet:

51 Eridani

Hvězda 51 Eridani se nachází v souhvězdí Eridanu a je jejím 51. nejjasnějším zástupcem pozorovatelným z povrchu Země. Magnituda (zdánlivá jasnost) této hvězdy je 5,22 a je tedy pozorovatelná i pouhým okem. Nejlépe ji můžeme pozorovat v zimě, napravo od souhvězdí Oriona. Mapka hvězdné oblohy s...